ГлавнаяДзейнасцьАРСПДУключэнне дзяржаўных органаў у АРСПД

Уключэнне дзяржаўных органаў у АРСПД

Рэкамендацыі па ўключэнні дзяржаўных органаў і арганізацый у АРСПД

У адпаведнасці з Указам Прэзідэнта Рэспублікі Беларусь № 515 «Аб некаторых мерах па развіцці сеткі Перадачы дадзеных Выбраць ў РЭСПУБЛІЦЫ Беларусь » ад 30 верасня 2010 г. прадугледжана аб'яднанне сетак перадачы дадзеных рэспубліканскіх органаў дзяржаўнага кіравання, мясцовых выканаўчых і распарадчых органаў, іншых дзяржаўных органаў і арганізацый у Адзіную рэспубліканскую сетку перадачы дадзеных (далей - АРСПД).

Рэалізацыю праекта па ўключэнні дзяржаўных органаў і арганізацый ажыццяўляе Рэспубліканскае унітарнае прадпрыемства «Нацыянальны цэнтр абмену трафікам» (далей - НЦАТ) з выкарыстаннем інфраструктуры АРСПД.

Уключэнне ў АРСПД дазволіць дзяржаўным органам і арганізацыям выкарыстоўваць паслугі АРСПД (на першым этапе электронныя паслугі РУП «Нацыянальны цэнтр электронных паслуг»), у будучыні – паслугі рэспубліканскай платформы, створанай «СТАА Беларускія воблачныя тэхналогіі», і іншыя тэлекамунікацыйныя навінкі, якія з'яўляюцца на рынку.

Для ўключэння ў АРСПД дзяржаўнаму органу (арганізацыі) неабходна выканаць наступныя мерапрыемствы:

Пры наяўнасці тэхнічнай магчымасці:

  • упаўнаважаны пастаўшчык інтэрнэт-паслуг праводзіць ўключэнне сеткі дзяржаўнага органа ў АРСПД.
  • падпісваецца трохбаковы Акт аб уключэнні сеткі дзяржаўнага органа (арганізацыі) у АРСПД. Форма Акту прыведзена ў Дадатку 2.

Пры адсутнасці тэхнічнай магчымасці:

  • НЦАТ ўносіць дадзеныя аб дзяржаўным органе (арганізацыі) у зводны План-графік уключэння ў АРСПД сетак дзяржаўных органаў і арганізацый.
  • СТАА « Беларускія воблачныя тэхналогіі » сумесна з упаўнаважанымі пастаўшчыкамі інтэрнэт-паслуг прапрацоўвае пытанне арганізацыі тэхнічнай магчымасці для ўключэння.
  • дзяржаўнаму органу (арганізацыі) накіроўваецца адказ з тэрмінамі ўключэння ў АРСПД.
  • вырабляецца ўключэнне сеткі дзяржаўнага органа (арганізацыі) у АРСПД ва ўзгодненыя тэрміны.

Алгарытм ўключэння сетак электрасувязі дзяржаўных органаў у АРСПД

Форма заявки Акт о включении

Пытанне-адказ

Як плануецца ажыццяўляць узаемадзеянне цэнтраў сведчання розных прадпрыемстваў? Якія функцыі выконвае Рэспубліканскі цэнтр сведчання, які знаходзіцца ў структуры Нацыянальнага цэнтра электронных паслуг?

Як плануецца ажыццяўляць узаемадзеянне цэнтраў сведчання розных прадпрыемстваў? Якія функцыі выконвае Рэспубліканскі цэнтр сведчання, які знаходзіцца ў структуры Нацыянальнага цэнтра электронных паслуг?

Адказ:

Распаўсюджанне адкрытых ключоў дзяржаўных органаў і іншых дзяржаўных арганізацый ажыццяўляецца праз Дзяржаўную сістэму кіравання адкрытымі ключамі праверкі электроннага лічбавага подпісу Рэспублікі Беларусь (ДзяржСКАК). 

ДзяржСКАК дае магчымасць усім зацікаўленым арганізацыям і фізічным асобам атрымліваць інфармацыю аб адкрытых ключах і іх уладальніках у Рэспубліцы Беларусь і ўяўляе сабой іерархічную структуру ўзаемазвязаных і акрэдытаваных у ёй пастаўшчыкоў паслуг у выглядзе цэнтраў сведчання розных прадпрыемстваў.

Іерархічная архітэктура пабудовы мяркуе, што:
• цэнтры сведчання арганізуюцца іерархічна пад кіраваннем каранёвага цэнтра сведчання, які выдае самападпісаныя сертыфікаты адкрытых ключоў і сертыфікаты адкрытых ключоў для падначаленых цэнтраў сведчання;
• падпарадкаваныя цэнтры сведчання (ПЦС) выдаюць сертыфікаты адкрытых ключоў для рэгістрацыйных цэнтраў і карыстальнікаў.

Цэнтры сведчання (пастаўшчыкі паслуг), незалежна ад формы ўласнасці павінны акрэдытавацца ў ДзяржСКАК у адпаведнасці з Інструкцыяй аб парадку правядзення акрэдытацыі пастаўшчыкоў паслуг у ДзяржСКАК і ажыццяўлення кантролю за выкананнем умоў акрэдытацыі, зацверджанай загадам ААЦ ад 29 лістапада 2013 г. № 89.

Асноўнымі функцыямі ПЦС з'яўляюцца:
• генерацыя асабістых і адкрытых ключоў цэнтраў сведчання;
• выданне, распаўсюджванне, прадастаўленне інфармацыі аб статусе, прыпыненне і аднаўленне дзейнасці, адкліканне, захоўванне сертыфікатаў адкрытых ключоў рэгістрацыйных цэнтраў і карыстальнікаў ДзяржСКАК;
• зацвярджэнне формы знешняга прадстаўлення электронных дакументаў на папяровым носьбіце.

У адпаведнасці з Указам Прэзідэнта Рэспублікі Беларусь ад 23.01.2014 № 46 у рамках структуры НЦЭП у чэрвені 2014 гады створаны Рэспубліканскі цэнтр сведчання (РЦС) ДзяржСКАК, асноўнымі функцыямі якога з'яўляюцца выданне, распаўсюджванне, прадастаўленне інфармацыі аб статусе, прыпыненне і аднаўленне дзеяння, адкліканне, захоўванне сертыфікатаў адкрытых ключоў рэгістрацыйных цэнтраў, дзяржаўных органаў, іншых арганізацый і фізічных асоб.
РЦС аказвае паслугі для фізічных і юрыдычных асоб, у тым ліку індывідуальных прадпрымальнікаў, па выпуску сертыфіката адкрытага ключа з выдачай сертыфікаваных сродкаў электроннага лічбавага подпісу (ЭЛП). Атрыманне дадзеных паслуг дае магчымасць фізічным і юрыдычным асобам, у тым ліку індывідуальным прадпрымальнікам, ствараць электронныя дакументы, якія маюць юрыдычную сілу на тэрыторыі Рэспублікі Беларусь згодна з законам Рэспублікі Беларусь ад 28 снежня 2009 года № 113-З «Аб электронным дакуменце і электронным лічбавым подпісе».
Таксама ў адпаведнасці з Законам «Аб электронным дакуменце і электронным лічбавым подпісе» сертыфікаты адкрытых ключоў, выдадзеныя ў ДзяржСКАК, з’яўляюцца абавязковымі да ўжывання пры абарачэнні электронных дакументаў ва ўсіх дзяржаўных інфармацыйных сістэмах, а таксама ў іншых інфармацыйных сістэмах, якія змяшчаюць інфармацыю, распаўсюджванне і (або) прадастаўленне якой абмежавана. Такім чынам, усе ключы, выдадзеныя РЦС, абавязковыя да прымянення ва ўсіх дзяржаўных інфармацыйных сістэмах (ДІС), а таксама ў іншых інфармацыйных сістэмах, якія змяшчаюць інфармацыю, распаўсюджанне і (або) прадастаўленне якой абмежавана.

 

Якім чынам ведамасныя сістэмы электроннага дакументазвароту будуць ўзаемадзейнічаць з сістэмай міжведамаснага дакументазвароту? Якія пры гэтым патрабаванні будуць прад'яўляцца да ведамасных сістэм электроннага дакументазвароту і аўтаматызаваных працоўных месцаў, на якіх яны функцыянуюць?

Якім чынам ведамасныя сістэмы электроннага дакументазвароту будуць ўзаемадзейнічаць з сістэмай міжведамаснага дакументазвароту? Якія пры гэтым патрабаванні будуць прад'яўляцца да ведамасных сістэм электроннага дакументазвароту і аўтаматызаваных працоўных месцаў, на якіх яны функцыянуюць?

Адказ:

Узаемадзеянне ведамасных сістэм электроннага дакументазвароту з сістэмай міжведамаснага дакументазвароту (СМДЗ) ажыццяўляецца ў адпаведнасці з парадкам, вызначаным Інструкцыяй аб парадку ўзаемадзеяння ВСЭД з СМДЗ, зацверджанай загадам Аператыўна-аналітычнага цэнтра пры Прэзідэнце Рэспублікі Беларусь ад 27.05.2013 № 33, арганізацыйна-распарадчымі дакументамі дзяржаўнага прадпрыемства «НЦЭП» (зрабіць актыўнай спасылкай: http://nces.by/smd/ sed_and_smdo/).

 

Чым рэгулюецца пытанне цэнаўтварэння на атрыманне электронных паслуг, якія прадастаўляюцца з выкарыстаннем інфраструктуры АРСПД?

Чым рэгулюецца пытанне цэнаўтварэння на атрыманне электронных паслуг, якія прадастаўляюцца з выкарыстаннем інфраструктуры АРСПД?

Адказ:

У адпаведнасці з Указам Прэзідэнта Рэспублікі Беларусь «Аб некаторых пытаннях рэгулявання цэн (тарыфаў) у Рэспубліцы Беларусь» ад 25.02.2011 № 72, паслугі па выкарыстанні інфраструктуры АРСПД з'яўляюцца рэгуляванымі. Парадак рэгулявання тарыфаў на названыя паслугі ўстаноўлены Аператыўна-аналітычным цэнтрам пры Прэзідэнце Рэспублікі Беларусь (загад № 59 ад 13.07.2011).

Якія прынцыповыя адрозненні ўключэння сеткі электрасувязі ў АРСПД ад далучэння?

Якія прынцыповыя адрозненні ўключэння сеткі электрасувязі ў АРСПД ад далучэння?

Адказ:


 Вызначэнне тэрмінаў «уключэнне» і «далучэнне» ўтрымліваюцца ў Пастанове Аператыўна-аналітычнага цэнтра пры Прэзідэнце Рэспублікі Беларусь і Міністэрства сувязі і інфарматызацыі Рэспублікі Беларусь ад 25 красавіка 2014 г. № 3/6 «Аб зацвярджэнні Палажэння аб парадку і ўмовах далучэння сетак электрасувязі да сеткі электрасувязі агульнага карыстання, уключаючы адзіную рэспубліканскую сетку перадачы дадзеных, а таксама парадку іх узаемадзеяння» (далей у тэксце - «Пастанова»). 

У адпаведнасці з пунктам 2 дадзенай Пастановы: уключэнне сеткі электрасувязі ў АРСПД – гэта далучэнне сеткі электрасувязі да АРСПД і забеспячэнне кіравання ёю ў рамках кіравання АРСПД;  далучэнне сеткі электрасувязі да АРСПД - гэта арганізацыя тэхнічнага ўзаемадзеяння паміж АРСПД і далучаемай да АРСПД сеткай электрасувязі, пры якім становіцца магчымай перадача паведамленняў электрасувязі паміж гэтымі сеткамі электрасувязі. У адпаведнасці з Пунктам 19 Пастановы, тэхнічныя ўмовы на ўключэнне ў АРСПД дадаткова павінны ўтрымліваць інфармацыю пра:
неабходнасць выканання аператарам электрасувязі комплексу арганізацыйна-тэхнічных мерапрыемстваў, якія забяспечваюць прадастаўленне магчымасці выкарыстання інфраструктуры АРСПД аператарамі электрасувязі уключаных у АРСПД сетак электрасувязі;
прадстаўленне НЦАТ паўнамоцтваў на ажыццяўленне маніторынгу ўключаемай сеткі электрасувязі з мэтай ацэнкі якасці аказваемых паслуг электрасувязі.

У адпаведнасці з пунктам 29 Пастановы, умова аб узаемадзеянні паміж НЦАТ і аператарам электрасувязі ўключаемай у АРСПД сеткі электрасувязі дадаткова павінна ўтрымліваць: тэхнічныя параметры, тапалогію ўключаемай у АРСПД сеткі электрасувязі; абавязацельства аператара электрасувязі ўключаемай у АРСПД сеткі электрасувязі па забеспячэнні роўнага доступу абанентам уключаемай у АРСПД сеткі электрасувязі да паслуг, якія аказваюцца з выкарыстаннем АРСПД; парадак кіравання ўключаемай сеткай электрасувязі і ўзаемадзеяння персаналу.



 






 

Якія механізмы аховы інфармацыі прадугледжаны ў АРСПД? Ці магчыма перадаваць інфармацыю абмежаванага распаўсюджвання пры дапамозе АРСПД?

Якія механізмы аховы інфармацыі прадугледжаны ў АРСПД? Ці магчыма перадаваць інфармацыю абмежаванага распаўсюджвання пры дапамозе АРСПД?

Адказ:

У сапраўдны момант распрацоўваецца палітыка інфармацыйнай бяспекі АРСПД. Гэтая палітыка распрацоўваецца сумесна з НДІ ТАІ і ўзгадняецца з Аператыўна-аналітычным цэнтрам пры Прэзідэнце Рэспублікі Беларусь. Рэалізацыя гэтай палітыкі дазволіць перадаваць, у тым ліку, інфармацыю абмежаванага распаўсюджвання, так як ахова інфармацыі будзе ажыццяўляцца на адпаведным узроўні. Мерапрыемствы па ахове інфармацыі будуць прадастаўляцца як сэрвіс.

Атрымліваючы ў цяперашні час электронныя паслугі ад розных пастаўшчыкоў, арганізацыі вымушаныя выкарыстоўваць некалькі сеткавых злучэнняў. Ці застанецца пры ўключэнні ў АРСПД неабходнасць у некалькіх фізічных злучэннях у арганізацыі, якая выкарыстоўвае электронныя паслугі ад розных пастаўшчыкоў?

Атрымліваючы ў цяперашні час электронныя паслугі ад розных пастаўшчыкоў, арганізацыі вымушаныя выкарыстоўваць некалькі сеткавых злучэнняў. Ці застанецца пры ўключэнні ў АРСПД неабходнасць у некалькіх фізічных злучэннях у арганізацыі, якая выкарыстоўвае электронныя паслугі ад розных пастаўшчыкоў?

Адказ:

Дзяржаўны орган (арганізацыя) ажыццяўляе ўключэнне ў АРСПД праз сетку аператара электрасувязі, уключаную ў АРСПД.
Дадзены аператар, у сваю чаргу, прадастаўляе дзяржаўнаму органу (арганізацыі) паслугі ад пастаўшчыкоў (паслугі электрасувязі, электронныя паслугі) праз 1 фізічны стык (пункт аказання паслугі).
Дзяржаўнаму органу (арганізацыі) рэкамендуецца выбіраць аператара электрасувязі, які забяспечвае найлепшыя характарыстыкі канала сувязі. Кожная паслуга прад'яўляе пэўныя патрабаванні да каналаў сувязі і можа ўзнікнуць сітуацыя, пры якой тэхнічныя характарыстыкі канала сувязі накладаюць абмежаванні на пералік і колькасць паслуг, якія атрымліваюцца адначасова. У такім выпадку аператар электрасувязі, які забяспечвае фізічны стык, праводзіць яго мадэрнізацыю.
Дадатковы стык можа арганізоўвацца пры неабходнасці выканання патрабаванняў па рэзерваванні і адмоваўстойлівасці.

Якім чынам павінна ажыццяўляцца афармленне, захоўванне і архіваванне электронных дакументаў? Якія дзеянні павінны быць прадпрыняты адносна выкананых электронных дакументаў? Якімі прававымі актамі регулююцца дадзеныя працэдуры?

Якім чынам павінна ажыццяўляцца афармленне, захоўванне і архіваванне электронных дакументаў? Якія дзеянні павінны быць прадпрыняты адносна выкананых электронных дакументаў? Якімі прававымі актамі регулююцца дадзеныя працэдуры?

Рашэннем задач па вядзенню справаводства ў электронным выглядзе, у тым ліку, па арганізацыі захоўвання электронных дакументаў у архівах (пры неабходнасці), займаецца Міністэрства юстыцыі (згодна з даручэннем Савета Міністраў Рэспублікі Беларусь ад 23 ліпеня 2013 г. № 37/216-100).  

Міністэрства юстыцыі паведаміла (лістом ад 21.08.13 № 2-10/271), што на працягу 2014 года вядзецца работа па: прывядзенні ў адпаведнасць з заканадаўствам сістэм электроннага дакументазвароту, укаранёных і якія ўкараняюцца ў працы дзяржаўных органаў і іншых арганізацый, у тым ліку сістэм міжведамаснага электроннага дакументазвароту (СМДЗ); забеспячэнні паўнавартаснага функцыянавання ў складзе сістэм электроннага дакументазвароту архіва электронных дакументаў. Па выніках працы ў Інструкцыю па справаводству ў дзяржаўных органах, іншых арганізацыях, зацверджаную пастановай Міністэрства юстыцыі Рэспублікі Беларусь ад 19 студзеня 2009 года № 4, будуць унесены адпаведныя дапаўненні.

 У дадзены момант рэгуляванне пытанняў справаводства ажыццяўляецца наступнымі прававымі актамі:

1. Законам Рэспублікі Беларусь 28 снежня 2009 года № 113-З «Аб электронным дакуменце і электронным лічбавым подпісе»;

2. Пастановай Міністэрства юстыцыі Рэспублікі Беларусь 24 мая 2012 г. № 140 «Аб некаторых мерах па рэалізацыі Закона Рэспублікі Беларусь ад 25 лістапада 2011 года «Аб архіўнай справе і справаводству ў Рэспубліцы Беларусь»;

3. Пастановай Міністэрства юстыцыі Рэспублікі Беларусь 19 студзеня 2009 года № 4 «Аб зацвярджэнні інструкцыі па справаводству ў дзяржаўных органах, іншых арганізацыях».

4. Інструкцыяй аб парадку правядзення экспертызы каштоўнасці і перадачы на пастаяннае захоўванне дакументаў у электронным выглядзе і інфармацыйных рэсурсаў, зацверджанай пастановай Міністэрства юстыцыі Рэспублікі Беларусь ад 11.05.2012 N 121.

5. Інструкцыяй аб парадку арганізацыі работы з дакументамі ў электронным выглядзе ў архівах дзяржаўных органаў, іншых арганізацыях, зацверджанай пастановай Міністэрства юстыцыі Рэспублікі Беларусь ад 11.05.2012 N 120.

Кантактныя асобы

СТАА «Беларускія воблачныя тэхналогіі» 
Агеенка Андрэй Міхайлавіч, начальнік аддзела продажаў  
375 (17) 327 80 50, 375 (29) 630 51 91, ageenko.andrey@becloud.by 
Яцкевіч Анастасія Сяргееўна, вядучы спецыяліст аддзела продажаў
375 (17) 399 36 79, 375 (29) 337 10 86, anastasia.yatskevich@becloud.by 

РУП «Нацыянальны цэнтр абмену трафікам»  
Будзённы Сяргей Гарыевіч, намеснік дырэктара  
375 (17) 294 70 54, budenny@ncot.by 
Агеенка Вольга Ўладзіміраўна, намеснік дырэктара 
375 (17) 328 47 33, olgaa@ncot.by

Аператыўна-аналітычны цэнтр пры Прэзідэнце Рэспублікі Беларусь
Агафоненка Васіль Уладзіміравіч  
375 (17) 309 24 59, av@oac.gov.by